DE DÄR MED + HIT OCH + DIT.

Barnmorskan och läkarna räknar ju hel avverkad vecka + dagar i stället för den veckan man är i. Enligt dem är det vecka 35+4 idag. Alltså är vi i vecka 36. Min gravidapp på mobilen säger vecka 35+3 idag då den är inställd på bf datumet 24/5. Men ändrar jag till datum för första dagen i senaste mens är vi i vecka 35+5... Himla lustigt de där, hur kan de va så olika. Aja vecka 36 är det i alla fall varesig de är en dag hit eller en dag dit just idag. Byte av vecka fredag lördag eller söndag.... Då den 24/5 är en lördag så säger vi att de är lördagsbyte som gäller, då blir de som bm räknar. Känns rätt skönt att vi går in i 37 alldeles strax, en milstolpe avklarad. Och de är 90% avklarat alldeles strax. Vad belöna sig med denna gång tro? 

Igår kväll vid halv sex tiden ringde min läkare från Gimo. Helt oförberedd var jag och brukar inte svara på hemligt nr men jag gjorde de ändå och tur va väl de. Hon ville höra hur jag mådde, om jag fortfarande va förkyld och pratade om senaste odlingen som inte visa något. Eftersom jag behövde mer illamående tabletter och hade tänkt ringa och lämna meddelande om de idag så va de väldigt praktiskt att slippa vänta på de utan hon skrev de direkt medan vi pratade. Vi prata även om igångsättning och om att jag absolut inte får bli sjuk igen innan förlossningen. Varesig de skulle bli en igångsättning eller inte. Jag vill faktiskt helst inte bli igångsatt utan att de börjar naturligt men samtidigt vore de väldigt skönt med ett datum där man vet att tills dess är det kämpa som gäller sen kan jag slappna av och "leva" igen. Om jag har riktig otur kan jag gå enda till 7 juni men som bm sa igår och sagt förr så tror hon inte att de kommer inträffa. Läkaren igår sa samma sak. I morgon skulle dem prata med överläkaren på förlossningen/gyn om mig så får se vad som händer eller inte efter de. 

Igår va en hemsk dag kroppsligt sätt. Fy farao vilka sammandragningar/förvärkar. Har knappt sovit i natt, varit upp och spytt, haft sån halsbränna och varje gång jag vaknat till har liten levt rövare i magen. Verkligen hållt igång hela tiden så magen står åt alla håll och kanter. När bm klämde på magen igår vart han så förbannad. Som han strejka och höll på. Hon fick lyssna på hjärtljuden länge för att höra att han kom ner i varv igen. Han stångades verkligen där inne och hon bara skratta åt hur magen bytte form hela tiden. De vi trodde va fötter längst ut på min vänstra sida mot ryggen trodde hon va hans knän. Hon fick även se själv flera gånger hur han försökte töja ut dem i min sida medan han bulla ut rumpan rakt ut. Han ligger fortfarande med huvudet nedåt fast besluten om att kila fast sig där nere. Skönt att han fortfarande ligger i position för att komma ut. 

Just nu sitter jag i fåtöljen från vardagsrummet som Jimmy bar in i lillebrors rum igår kväll. Den har jag sovit några timmar i inatt och de kommer jag garanterat göra i natt också om de fortsätter så här med kroppen. Kändes lite lättare att komma till ro i den än i sängen som inte alls vill de jag vill längre. I denna ska jag mata liten är det tänkt också, kanske inte varje natt och dag men då det underlättar. Tror jag ska ta mig en middagslur i den alldeles strax, känner hur ögonlocken börjar bli tunga nu när jag skriver. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0