LILLEBROR VÄXER SÅ DE KNAKAR.

Uppdatering om dagen... 
De hela började med en skön sovmorgon till 7.20. Theo vakna vid 02 av sin hosta och kom sen in och sov mellan oss. Väldigt längesen de barnet sov så länge. Skönt för både mamman och pappan. Dock va mamman vaken mellan 24 och 01 men de är en annan sak. Morfarn kom på morgonen/fm och Jimmy och jag åkte mot ackis. Bekanta härifrån orten fick en liten flicka här om dagen och när vi klev in på sjukhuset va dem de första vi mötte. Hon vägde 3600g men va en så liten krabat, man glömmer så fort hur små dem faktiskt varit hon vägde inte mycket mer än Theo när han föddes. Blev lite mer verklighet när man såg dem där inne. I vilket fall skulle vi upp till trean och sen vidare bort till bedömningen. Efter lite väntan fick vi komma in till en barnmorska som gjorde ultraljud, lillebror har växt sen sist för två veckor sedan och de va ju alldeles utmärkt att allt stod rätt till med de. Uppskattad vikt ca 1800-2000g, trodde faktiskt att han skulle väga mindre än så men icke. Efter de fick vi vänta en stund och sen träffa en läkare. Hon va knappast den bästa jag någonsin träffat och brydde sig inte ett endaste dugg om mig, de enda hon brydde sig om va att lillebror vägde bra och resten lyssna hon inte ens på. Min ide om att komma in och få tanka upp med dropp en gång i veckan va inte alls aktuellt. Hon sa till svar att den lilla näring jag fick i mig av de kunde jag få genom att äta en smörgås så de va bara onödigt. Trotts att jag innan förklarat läget att jag inte ens kan få i mig nån jädra smörgås! De enda bra hon gjorde va att skriva ett recept på cocillana... Tur besöket inte kosta något och att vi i alla fall fick se att lillebror har de bra fortfarande. Hon ville även att vårdcentralen skulle ta prover och kolla om jag behövde penicillin mot förkylningen som inte går över. Så på vägen hem ringde jag dit och dem ringde upp lagom tills vi parkera bilen hemma. Va bara in med de vi handla på kvantum på hemvägen och sen vidare till Gimo. Där träffa vi min vanliga läkare och hon kolla upp allt men de va virus så de är bara härda ut och ta hostmedicin och sen fortsätta försöka äta och dricka och göra allt så gott de går. Jag tror själv att jag kommer kunna äta bättre eller i alla fall lite lättare om bara förkylningen och hostan lämna min kropp någon gång. De va bara att ringa och komma dit igen om de blev värre i annat fall skulle hon ringa upp mig när sjukskrivningen går ut och förlänga den till bf datumet. Skönt att ändå va genomgången nu bara de känns som att de kan hjälpa lite på traven. Dock väldigt missnöjd med ackis idag. 

Mormorn åkte med oss hem efter Gimo besöket då hon va där och jobba idag. En snabbvisit som vanligt. Direkt efter hon åkte sen så började dagens sammandragningar på allvar igen, har känt av dem flera gånger idag men denna tid är det nästan olidligt. Börjar nästan tro att dem snart går över i förvärkar. Skulle inte förvåna mig ett smack om lillebror skulle välja att titta ut under april redan. Kanske önsketänkande men så som de känns och så som han beter sig där inne så vore de inte konstigt om han kom för tidigt. De där med igångsättning tidigare verkar inte vara något jag kommer få möjlighet till i alla fall.. Kanske de kan gå genom barnmorskan i Gimo men är dem andra på bedömningen som läkaren idag så skiter dem helt i hur mamman i fråga mår och antar att de är genom dem de ändå måste gå i så fall. 

Nu ska jag ta ett par piller mot huvudvärken som gnager så in i norden, lite hostmedicin och en lillamående tablett och sen krypa ner i sängen och försöka slappna av lite och förhoppningsvis blir de en bra natt. Har så galet mycket sammandragningar så jag vet inte riktigt vart jag ska ta vägen, nästan så man börjar fundera på om kroppen börjar vilja ha ut lillebror snart. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0