DE HÄNDER GREJER.

Ungen pratar verkligen som stora killen...
Nog för att han varit väldigt duktig på de länge men de kommer bara mer och mer hela tiden. Meningar på flera ord.. och man förstår helt och oftast precis va de är han menar och säger. Om inte annat är han snabb på att visa va de är han säger.
Han härmas! Jajjamen hela rackarns tiden. Sitter vi och äter mat och Jimmy kliar sig i huvudet, ja då kliar Theo sig själv också.. Och så flinar han och fortsätter härma. Lagar jag middag går Theo och hämtar sina grejer och vill hjälpa till.. eller i alla fall kolla på vad jag gör.
Han är så himla medveten hela tiden. Han fattar verkligen hur mycket som helst. Han svara när man frågor något och ber man om hjälp med något så fixar han de 9 gånger av 10.
 
I morse satt vi några minuter i soffan innan dagis och läste en av hans böcker, han älskar verkligen böcker. Vi kollade i ett bakluckefynd för sådär 5kr med massa olika saker, kläder, djur, bilar, färger i. Jag frågar vart är krokodilen och han pekar och ropar dilen. Jag frågar vart är hårborsten och han pekar och ropar bosten.
Han har snappat upp en del färger nu också.. rosa har han kunnat en stund men nu sitter röd, gul, grön och blå för de mesta också. Och så säger han de men en tvist typ jöd, gön och bå.
Är så himla kul att testa honom hela tiden. Tror de är viktigt att prata mycket och leka mycket med honom, han lär sig så himla mycket på att få vara med och klara själv. Säger han ett ord och man inte förstår så frågar jag alltid om han inte kan förklara vad de är han menar eller vill säga. Då tar han med mig eller så går han och hämtar något som kan hjälpa mig på traven och visar de.. Eller pekar och säger om och om igen. Sen när jag förstår vad han menar så säger jag alltid ordet sakta så han hör hur de låter. Sen sitter de nästan alltid bättre gångerna efter. Gör man de lite till lek så blir de ju roligare.
 
I morse ville han smaka på min frukost när han va klar med sin lelling så då sa jag kom och sätt dig här ska du få lite och direkt när han kommer upp i stolen så säger han lappen där och klappar sig på magen. Han har blivit så duktig med att säga till om haklapp. Han får de ju för de mesta redan innan han hinner säga något men på sista tiden så ber han om de direkt innan man hinner med själv. Idag tyckte jag inte att han behövde när han bara ville smaka av mig men jodå han skulle ha haklappen på sig.
 
Han kan ju sen länge tillbaka öga öra nästa mun hår haka osv.. men nu sitter även ben arm hand rumpa rygg fot m.m. klockrent. Knä har han svårt för än men de kommer nog de me.
 
Han har börjat äta bättre på dagis sen sommaren också vilket är jätte skönt. Förr åt han mest mellis (mello som Theo själv säger) men nu är de lunch och knappt nån mello. Känns så himla skönt! Fröknarna är väldigt impade av vilken skillnad de blivit. Sen är de ju så klart baksidor också, alla dagar är han inte lika matfriskt så klart.
 
Och tandborstingen flyter på också, ibland kan han va lite vrång men säger man bara till några gånger och berättar att ju längre du kämpar emot ju längre får du sitta här så ger han sig rätt snart. Visst ibland är han smått omöjlig men då får de väl gå för den gången då. Vi började under semestern med hårdkörning av både de och somna själv i sin säng och är så glad att vi fick in en sån bra rutin på de. Han som sagt vill inte alltid på en gång men oftast så är han så himla duktig. Riktigt stolt! Tandborstingen va ett helvete innan de börja flyta på, jag köpte en ny tandborste till honom med en mus på som såg ut som en superhjälte. Och så drog jag både en vädigt kort saga om den där superhjälte musen och så hitta jag på en sång om byggare bob (tandkrämen han har) och superhjältemusen.. Så nu säger Theo bob och supermusen eller oftast musen och ska ha sin tandborste. Tänk va lite fantasi och jävlaanamma kan göra. När han ska sova säger vi god natt vid sängen och berättar vad vi ska göra dagen efter berättar att vi är utanför dörren och bara ropa så kommer vi, pussar kramar och säger natti natt och stoppar om honom sen går vi ut och har dörren på glänt sen somnar han allt som oftast utan några protester. Ska tilläggas att de går alltid smidigare dem dagarna jag och Jimmy nattar tillsammans än dem när jag gör de själv och han inte är inne då vill han inte riktigt vara med på noterna men de går bättre och bättre de me.
 
På pottan går han också, oftast flera gånger om dagen och ber om att få göra de mer och mer också. Han tycker de är så roligt och roligast är nog när vi blir så glada varje gång och han får så mycket beröm. Duktiga killen! Har han bajsat så säger han antingen till innan han börjar att han ska göra de eller direkt efter han gjort de. Men ännu är de ingen potta som gäller då utan bölla som han själv säger. Byta bölla mamma, basa.
 
Lite annat han säger:
Torka/titta tummen också.
Smaka mammas jag vill.
Theo smaka också sån.
Sitta mamma bakom där.
Theo sitta bakom där vill.
Torka mera sån bort.
Måla där jag vill.
Smaka likadan.
Mamma sitta där läsa den/boken.
Kill(a) mamma armen.
 
Dock lite Theo tvist på vissa av orden..
 
Nu har dem mindre barnen börjat skolas in på dagis dem som ligger ca ett år efter honom och oj så stor han blev plötsligt. Han va väl ändå inte sådär liten när han började haha. Snacka om att man inte hänger med alls.
 
I morgon ska han få vara ledig från dagis och spendera dagen med mig och sin morfar.. Lediga på måndag också så en riktigt lång helg. Och den ser jag fram emot. Saknar verkligen min fina kille här hemma. Kanske att han spenderar en natt hos morfar också.. Men sen vill jag ha hem honom igen. Morfar längtar efter honom och låter på Theo som han gärna vill träffa morfar också.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0